Increased serum resistin levels in patients with coronary slow-flow phenomenon

Abstract

Slow coronary flow (SCF) is an angiographic finding characterized by delayed opacification of the epicardial coronary arteries without obstructive coronary disease. Resistin, an adipocytokine, plays a major role besides low-grade inflammation in atherosclerotic vascular processes and may be of importance in other coronary pathologies such as SCF. The present study was cross-sectional and observational, consisting of 70 individuals who underwent coronary angiography and had angiographically normal coronary arteries of varying coronary flow rates. The study included 50 patients with isolated SCF and 20 control participants with normal coronary flow (NCF). There were no statistically significant differences between the SCF and NCF groups with respect to age, gender, presence of hypertension or diabetes mellitus, and smoking habit, except for increased creatinine levels (p = 0.014). The serum resistin level was significantly higher in the SCF group than in the NCF group (8.4 ± 7.2 vs. 5.4 ± 2.6 ng/ml, p = 0.014). Ln-transformed resistin levels correlated positively with left anterior descending (LAD) coronary artery TIMI frame count (TFC) (r = 0.408, p < 0.001) as well as with glucose (r = 0.340, p = 0.004), creatinine (r = 0.248, p = 0.044), and C-reactive protein (CRP; r = 0.283, p = 0.023) levels, and negatively with LAD coronary flow velocity (r = − 0.314, p = 0.009). When multivariate analyses were performed, in linear regression analysis, ln-resistin was associated with a longer TFC [beta (standardized regression coefficient): 0.404, p = 0.001] and lower coronary flow velocity (beta: − 0.280, p = 0.035); in logistic regression analysis, ln-resistin was an independent predictor of the presence of SCF (OR: 6.692, 65 %CI: 1.117–40.1, p = 0.037). We demonstrated, for the first time, a significant increase in serum resistin levels in patients with SCF compared to subjects with NCF. We believe that further studies are needed to clarify the role of resistin in patients with SCF. Ein langsamer Koronarfluss (“slow coronary flow”, SCF) ist ein Angiographiebefund, der durch eine verzögerte Darstellung der epikardialen Koronararterien ohne obstruktive Koronarerkrankung gekennzeichnet ist. Resistin, ein Adipozytokin, spielt neben leichtgradigen Entzündungsprozessen eine wesentliche Rolle bei der Gefäßatherosklerose und kann auch bei anderen pathologischen Veränderungen der Koronarien wie dem SCF von Bedeutung sein Die vorliegende Querschnitts- und Beobachtungsstudie umfasst 70 Teilnehmer, bei denen eine Koronarangiographie durchgeführt wurde, in welcher sich die Koronararterien mit unterschiedlichen Koronarflussraten normal darstellten. In die Studie aufgenommen wurden 50 Patienten mit isoliertem SCF und 20 Teilnehmer mit normalem Koronarfluss („normal coronary flow“, NCF) als Kontrollen. Es gab keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen SCF und NCF bezüglich Alter, Geschlecht, Vorliegen einer Hypertonie oder eines Diabetes mellitus und Rauchgewohnheiten bis auf erhöhte Kreatininwerte (p = 0,014). Der Serumresistinspiegel war in der SCF-Gruppe signifikant höher als in der NCF-Gruppe (8,4 ± 7,2 vs. 5,4 ± 2,6 ng/ml; p = 0,014). Die logarithmisch transformierten (Ln-)Resistinspiegel korrelierten positiv mit dem TIMI Frame Count (“thrombolysis in myocardial infarction frame count”, TFC) des Ramus interventricularis anterior (RIVA; r = 0,408; p < 0,001), Glukose (r = 0,340; p = 0,004), Kreatinin (r = 0,248; p = 0,044), CRP (r = 0,283; p = 0,023) und negativ mit der Koronarflussgeschwindigkeit des RIVA (r = − 0,314; p = 0,009). Bei der Durchführung multivariater Analysen ging in der linearen Regressionsanalyse Ln-Resistin mit höherem TFC [Beta (standardisierter Regressionskoeffizient): 0,404; p = 0,001) und geringerer Koronarflussgeschwindigkeit (Beta: − 0,280; p = 0,035) einher, und es war in der logistischen Regressionsanalyse ein unabhängiger Prädiktor des Vorliegens eines SCF (Odds Ratio: 6,692; 65 %-KI: 1,117–40,1; p = 0,037). Erstmals wurde ein signifikanter Anstieg des Serumresistinspiegels bei Patienten mit SCF im Vergleich zu Personen mit NCF gezeigt. Weitere Studien sind unseres Erachtens erforderlich, um die Rolle von Resistin bei Patienten mit SCF zu klären.

Topics

    2 Figures and Tables

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